Autònoms: la feina a casa o en un espai ‘coworking’?

Publicado: 31 mayo, 2014 en Uncategorized

Autònoms: la feina a casa o en un espai ‘c * Autònoms: la feina a casa o en un espai ‘coworking’?
NÚRIA JUANICO | Barcelona | 31/05/2014 00:00SUMAR EXPERIÈNCIES
El màxim profit del coworking s’obté quan s’està disposat a compartir.
Treballar en pijama i sabatilles des del menjador de casa no és tan idíl·lic com, en un principi, pot semblar. La solitud és una mala companya de feina, i les distraccions es multipliquen quan s’ha de treballar des de la pròpia llar. Per això, alguns professionals autònoms dels sectors laborals més diversos comparteixen despeses i companyia en espais d’oficina comuns. Aquesta pràctica s’anomena “coworking” i a Catalunya els interessats ja disposen de més d’un centenar de sales.
A canvi d’una quota mensual, que se sol situar al voltant dels 150 a 250 euros, cada llogater disposa d’una taula, una cadira, connexió a internet i accés a l’oficina a qualsevol hora del dia, tot i que els serveis poden variar en funció de l’espai. Però més enllà dels aspectes més clarament materials, l’objectiu principal del “coworking” és crear sinergies i establir relacions entre els usuaris. “La productivitat i les possibilitats d’aconseguir nous clients creixen de manera exponencial quan es passa de treballar sol a fer-ho en companyia”, explica Isabel Pérez, responsable de Meet BCN.
*Una actitud oberta i receptiva*
Aquest espai, ubicat a la part alta de l’Eixample, disposa d’una vintena de membres de perfils laborals ben diferents. Traductors, publicistes, assessors financers i programadors de web treballen colze a colze i s’ajuden com si fossin de la mateixa empresa. Gràcies a aquests vincles de confiança, els usuaris poden “compartir dubtes i inquietuds, ampliar els seus cercles de contactes i aprendre dels altres”, assegura.
Ara bé, treure rendiment del “coworking” no només implica asseure’s a la taula adjudicada i començar a treballar. Tal com detalla el director de l’associació Coworking Spain, Manuel Zea, es necessita una mentalitat oberta i bona predisposició per ser capaç de posar en comú els projectes laborals. “No serveix de res guardar-se les idees en un calaix i amb por per si algú les roba”, destaca Zea.
*Els beneficis del ‘networking’*
De fet, una bona manera d’explotar-les són les trobades de”networking”, que han esdevingut cites habituals per als”coworkers”. En aquestes reunions, cadascú exposa les seves iniciatives per “rebre “feedback” i millorar-les”. Zea reconeix que “no s’ha inventat res nou” perquè la col·laboració entre sectors professionals sempre ha existit. Amb tot, aquesta pràctica fins fa no gaire era “molt poc comuna al món dels “freelances” ”, tot i que cada vegada “té més acceptació”.
El “coworking”, però, no és fruit de la crisi econòmica. Malgrat que el nombre d’autònoms ha seguit una tendència creixent els últims anys, “els “coworkers” no són empresaris que abans es podien pagar una oficina i ara ja no poden”, precisa Zea. Segons el director de Coworking Spain, “en general són persones que treballaven a casa o en espais públics però que decideixen invertir uns diners per disposar d’una oficina compartida”. Tampoc predominen els autònoms de recent creació, perquè “l’emprenedor que comença de zero i encara no té ingressos fixos mensuals no es pot permetre pagar una quota fixa per una oficina”, afirma Pérez.
*Viure i treballar on vulguis*
En canvi, internet sí que ha estat un revulsiu per al “coworking”. L’emergència de professions estretament relacionades amb el món virtual ha tingut un impacte directe en la creació d’aquests espais. “Molts usuaris treballen en xarxa i viuen del mercat”online” ”, assegura el responsable de Coworking Girona, Xevi Esteva. Així, sota el seu sostre s’hi acullen empreses de màrqueting digital, de comunicació digital, de disseny i d’audiovisuals. Internet exerceix de punt en comú entre totes elles i els permet generar oportunitats de negoci de manera constant. Com que ofereixen serveis complementaris, és habitual que s’intercanviïn aquestes oportunitats de negoci. Marta Vila, dissenyadora gràfica i usuària de Coworking Girona, explica que moltes vegades els clients li demanen que els recomani un “community manager” per fer difusió de les seves pàgines web. “Quan treballava a casa, havia de dedicar temps a buscar la persona correcta. Ara la tinc al costat”, explica gràficament.
Més enllà de generar sinergies entre els usuaris, internet també ha obert les portes de Barcelona a molts estrangers que somiaven quedar-s’hi a viure. A les sales de “coworking” són molts els que treballen físicament des de la capital catalana però que tenen clients d’arreu d’Europa, Amèrica i Àsia. D’aquesta manera, els immigrants enamorats de Barcelona no han de recórrer al mercat laboral català per poder-s’hi establir i disposar d’ingressos. En tenen prou amb un ordinador i una connexió wifi, fins al punt que “un 80% dels usuaris provenen de fora”, subratlla Isabel Pérez des de Meet BCN.
*Un futur per als bons gestors*
Les xifres ho avalen: amb prop de 400 espais i 130.000 metres quadrats dedicats al “coworking”, Espanya és el tercer país amb més oficines compartides del món, per darrere dels Estats Units i Alemanya. Són dades aportades per la Global Survey Coworking 2013, i que assenyalen la tendència creixent d’aquests espais.
Tot i això, Xevi Esteva observa amb escepticisme l’aparent augment d’aquesta pràctica, si més no pel que fa als efectes a llarg termini. “Esclar que el fenomen avançarà, perquè cada vegada hi ha més professionals dedicats al món virtual i que necessitaran aquesta mena de serveis”, admet. Però Esteva considera que no tots els espais sobreviuran a aquest increment, sinó que “només quedaran els que segueixen un criteri empresarial”, on conflueixin diversos factors i no només el de compartir un espai físic.
En aquest sentit, la figura del gestor pren força i es postula com un element bàsic perquè l’espai funcioni. “Posar en marxa unes oficines compartides va més enllà de col·locar unes taules i unes cadires i cobrar un lloguer. Algú ha d’assumir l’esforç econòmic i sobretot social”, apunta Esteva. Tant ell com Pérez estan convençuts que l’evolució del mercat laboral passa per explotar l’univers virtual i per instaurar la filosofia del treball compartit, dues tendències que, unides, configuren el camp de cultiu del “coworking”.
 Sumar talents per crear una aplicació mòbil en només un cap de setmana
“Fromto és el resultat d’una experiència “coworking” portada a l’extrem”, admet Yonah Frost amb satisfacció. Ell i Duncan Campbell, tots dos programadors informàtics i membres de l’espai de “coworking” Betahaus Barcelona, van impulsar el mes passat un projecte que, a simple vista, pot semblar una utopia. “Volíem sumar la creativitat i el talent dels nostres companys d’oficina en una iniciativa comuna”, explica Campbell. Després de rumiar-hi durant mesos i votar-ho entre els 32 participants, van decidir crear una aplicació mòbil que servís de guia per a la capital catalana. Tota la feina, però, havia de desenvolupar-se des de zero i durant un sol cap de setmana.
Dividits en quatre grups, els participants van elaborar el contingut, el disseny, el codi de programació i la campanya de màrqueting del projecte. Campbell subratlla que no van posar restriccions a ningú, sinó que cada usuari podia escollir de quin equip volia formar part, independentment del seu perfil professional. Així, a més d’estrènyer els vincles entre ells, van tenir “l’oportunitat d’aprendre i viure en primera persona com treballa cada perfil laboral”, diu Frost.
Malgrat algun moment puntual de caos, el cap de setmana va transcórrer sense grans problemes ni discussions. “Tots volíem assolir el repte i acabar l’aplicació diumenge al vespre, però ningú posava pressió”, apunta Campbell. Seguint un horari marcat i reunint-se de manera constant per no perdre la direcció del projecte, oworking’?
.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s